Børnemeditationer


Hjælper dit barn til at finde ro i kroppen og sindet


Meditation børn

Hvorfor bruge meditaioner til børn?

Børn udsættes i dag ofte, for meget stimuli. Gennem børnehave, skole og fritid. Blandt venner og familie. Der er hele tiden en masse at forhold sig til. Hverdagen kan være hektisk, vi kender det selv. Men også, nok mere især, børn har brug og en pause fra alle de indtryk og har brug for ro til at fordøje det hele.

Med alle de muligheder vi har i dag for at holde os beskæftiget, kan det være svært for et barn, selv at finde roen og mærke sin egen krop. Kroppen har brug for ro og ikke kun når vi skal sove.

Her kan meditationer hjælpe barnet med at finde den indre ro og hvile mere i sig selv.

Hvad kan meditationer hjælpe dit barn med?

Få ro i kroppen

Bedre koncentration

Fjerne tankemylderet

Øget selvværd

Håndtere sine følelser

og blive bedre til at sætte ord på dem

Falde til ro 

og i søvn ved sengetid

Hvad kan man som forældre gøre?

Jeg har udarbejdet en lille guide til hvad man som forældre kan gøre for, at give jeres barn den allerbedste oplevelse med meditation.


Fra sammensmeltning til ro


Jeg har selv to skønne børn. Og for os har meditation virket helt fantastisk.

Som så mange andre børn, har mine også mange store følelser, som kan være svære at være i.


En lille ting, kan komme til udtryk, nærmest som jordens undergang. Og det kunne være ting, som var sket i institutionen eller skolen, som så fik frit løb herhjemme. Og jo, børn skal have lov til at mærke forskellige følelser, men det kunne tit ende ud i en ustyrlig vrede, hvor det som forældre var svært at nå ind til vores barn. Vi ville så gerne hjælpe, men når vreden tog over kunne der gå flere timer før roen indtraf. Og det var ofte ikke fordi vreden var væk, men fordi der med denne enorme vrede fulgte enorm udmattelse.


Vi følte os, som forældre, på en måde magtesløse overfor denne vrede som bare kom ud af det blå.

Vi snakkede selvfølgelig om de oplevelser, som kunne give denne vrede, men det kan være svært for at barn, halt at sætte ord på følelserne og hvorfor de komme...

Så vi startede med at lave nogle vejrtrækningsøvelser sammen. Vi gjorde det for at mærke hvad det gjorde ved kroppen, og så nåede ofte at lave øvelserne inden vreden tog over. Også forsvandt trængen til at råbe, skrige, kaste med ting og bare være vred og ked af det. Følelsen var der stadig, men den forsvandt hurtigere og, det blev nemmere at snakke om, hvad der kunne have udløs følelsen. 


Når det blev aften og det blev sengetid, kunne der komme en snært af vreden igen. Fordi det måske føltes uretfærdigt, at skulle i seng, når man helst vil lege. Sammen med vejrtrækningsøvelserne begyndte jeg at lave meditationer og kropsscanninger for mine børn. Det fik dem til at slappe af. Og istedet for de 2 timer det nogen gange kunne tage, at finde roen og falde i søvn, tog det ikke engang 10 minutter. De sov nogen gange før meditationen overhovedet var slut eller lidt bagefter. 


Vreden og uroligheden i kroppen er der stadigvæk, men i lang mindre grad, at vi næsten ikke mærker den i vores hverdag. Børnene er selv begyndt at lave vejrtrækningsøvelserne, når noget er svært eller de lidt har brug for at slappe af. Det er en verden til forskel.


Nu er den ældste startet i skole og den yngste går stadig i børnehave. Koncentrationsniveauet er højere end vi før har set og de ting som før kunne fylde alt når han kom hjem, fortælles der måske om, men så er det også det. Sammensmeltningen over at et legetøj var blevet taget fra dem eller nogen havde sagt noget som var træls, er væk.


Problemerne var jo oftest løst i institutionen eller skolen, men kunne stadig fylde, når de kom hjem. Kun en sjælden gang imellem kan vreden og sammensmeltningen komme kræftigt til udtryk, men de formår ofte selv at hindre det i at tage overhånd. Ellers hjælper vi forældre. Og sikke en ro det har givet dem.



googlea67e06fa3fafb5d2.html