Hvorfor meditere?

For at mærke kroppen.


At mærke kroppen


Hvorfor er det vigtigt at kunne mærke sin egen krop?


Vi er alle født med evnen til at kunne mærke vores egen krop. Kroppen har den fantastiske egenskab, at den kan hjælpe os til at navigere i livet og har stor indvirkning på vores sundhed, livskvalitet og sågar vores overskud.


Allerede fra vi er født har vi nogle fysisk behov, som skal være opfyldt, for at vi har det godt og er trygge. Vi skal f.eks. vide at vi kan få mad og drikke når vi er sultne og tørstige, kan sove når vi er trætte, at vi har nok tøj/beklædning på kroppen til ikke at fryse eller have det for varmt, at vores forældre/omsorgspersoner trøster os når vi er kede af det mm…


Som tiden går og vi bliver ældre, har vi stadig de helt basale fysiske behov, men oveni det får vi også en masse tanker.






Hvorfor lytter vi ikke til kroppen?


Gennem opvæksten kommer der også opdragelse. Og det er ment i den bedste mening, men hvis ikke vi lærer stadig, at kroppen er et vigtigt signalredskab, kan vi let komme til at overhøre disse signaler.


Når der f.eks. bliver sagt til barnet ”Spis din mad, sid stille, jeg vil ikke have du gør dit og dat mm…”, så bliver det jo ikke sagt i nogen ond mening. Vi gør det fordi der i vores og andre kulturer findes nogle normer og regler for hvordan man opfører sig. Og det skal de jo selvfølgelig lære. Men det lærer samtidig barnet, at de signaler de modtog fra kroppen f.eks. ’jeg er mæt, jeg har brug for at bevæge mig osv.…’ ikke er vigtige og derved lærer barnet at overhøre sin krop.


Nå vi så ovenikøbet tænker på alle de forskellige (måske skjulte) regelsæt barnet skal indordne sig, i børnehave, skole, i hjemme, hos venner eller familie. Så barnet skal lære hvordan man skal opføre sig i mange forskellige situationer hele tiden.


Derudover er der en general tendens i dag, til at børn ikke må kede sig. Der skal ske noget hele tiden. Familiebesøg, fritidsaktiviteter, tablets, TV, mobiltelefoner og jeg kunne blive ved. Men hvornår får de så lov til at mærke sig selv og de signaler deres krop forsøger at give med?

Jeg siger ikke du gør et dårligt stykke arbejde. Tværtimod. Vi gør det alle så godt vi kan, og hvis ikke vi ved hvor vigtigt kroppen egentlig er, så kan vi ikke ændre noget.


Jeg tænker du måske ligesom jeg har stået i en situation, hvor det var ved at være sengetid for barnet. Barnet mente bestemt ikke at han/hun var træt, men du kunne se lige så tydeligt på barnet, at trætheden bare strålede ud. Allerede her er barnet i gang med at overhøre kroppen signaler om at være træt. Måske fordi tankerne kører rundt i hovedet eller barnet er bange for at gå glip af noget.


Når tankerne kører rundt, så kender vi det fra os selv, det er møgsvært at falde i søvn. Kroppen kan ikke finde ro, og selv hvis kroppen godt kan finde ro så suser tankerne forbi med lynets hastighed. Det er svært at få slukket for tankestrømmen. Hvis du tænker over alt det et lille barn skal lære, samt alle de stimuli de undergår hver dag, så kan man egentlig godt forstå, at de også kan have svært ved at stoppe tankerne.

Meditation


Meditation kan lyde som noget virkelig kedelig og du tænker måske, ”Åh nej, endnu en ting vi skal have proppet ind i vores hverdag”

Jeg forstår det så udmærket. Men prøv at tænke på alle de positive effekter det kan skabe for dit barn.

 


Den mentale sundhed er kommet meget i fokus, især efter covid-19, fandt vi ud af hvor presset vores hverdag i virkeligheden var (eller nogen gjorde). Flere voksne begyndte at dyrke yoga, lave meditationer, sidde i stilhed eller vende opmærksomheden 100% mod nuet.


Det sjove er, at vi voksne ofte har en masse rutiner og vaner, som gør vores hverdag forudsigelig. Jeg siger ikke at vi ikke kan have travlt eller blive stresset, overhovedet ikke. Men ofte kender vi vores arbejdsopgaver, vi ved hvad der skal ske når vi kommer hjem osv. Fagpersonalt omkring vores børn prøver så godt de kan at skabe en forudsigelighed for børnene, men der er så meget de skal lære hele tiden, af pædagoger, lærer, venner, familien mm… at det måske er den som har størst gavn af at meditere.


Meditationer for børn skal ikke være lange tværtimod. Barnet kan slet ikke være i noget som kan virke lidt søvndyssende i for lang tid, uden at skulle sove.


Mine meditationer vare omkring 10-15min.

Hvad kan meditationer hjælpe dit barn med?

Få ro i kroppen

Bedre koncentration

Fjerne tankemylderet

Øget selvværd

Håndtere sine følelser

og blive bedre til at sætte ord på dem

Falde til ro 

og i søvn ved sengetid

googlea67e06fa3fafb5d2.html